Ohessa ppt-kalvot pdf:nä
TKAvustMusTutk060210.pdf
sekä Olli Linjaman improvisaatio nro 756 csv-taulukkona.
Tällä kerralla "pelataan", sehän se on tietokoneiden alkuperäinen käyttötarkoituskin ;-)
Eli käymme läpi R:n komentoja, mekaanisesti, näpyttelyharjoituksen tapaan, pääosin mallin mukaan. Vähemmän ajattelua, enemmän tekemistä! Mukana on uutta ja vanhaa. Muuta emme sitten teekään, vaan käytämme kaiken aikamme näpyttelemiseen, jotta R tulisi vähitellen käytännön kokemusten kautta tutuksi. Vaikka ohjelmoiminen ei olekaan kurssin pääsisältö ja tarkoitus, se on hyödyllinen taito ja musiikkianalyysejä tehtäessä välttämätön. Kun II periodilla teemme pari laajempaa analyysityötä, on hyvä tietää, mitä ohjelmarivit ainakin suurinpiirtein tekevät. Ja R:äähän voi käyttää tietysti myös muuhun kuin musiikkiaineiston tutkimiseen ja analyysiin (esim. kyselytulosten tai vaikkapa tekstin analyysiin). Muut (kuin muusikot) pääsevät usein helpommalla, koska R:stä löytyy suoraan tilastolaskentaan valtavasti valmiita funktioita, kunhan vain tutkittava aineistotaulukko on valmiina.
6. kerralla teemme pari ohjelmaa, joissa tarvitaan peräkkäis-, valinta- ja toistorakenteita.
Wednesday, February 08, 2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment